donderdag 10 maart 2016

Kraanvogels in de Demervallei

In mijn vorige post had ik het er even over dat ik op een vroege ochtend in maart werd verrast door een Kraanvogel die laag over het broek overkwam.  Het waren bijna profetische woorden want vanochtend kon ik even een groepje van 4 Kraanvogels observeren die klaarblijkelijk de nacht hadden doorgebracht op een akker in de vallei.

Dit is traditioneel de periode waarin deze prachtige vogels naar hun broedgebieden in het noorden trekken.  We krijgen er bij ons echter niet elk jaar even veel te zien, dat is vooral afhankelijk van het weer tijdens de trek.  Als er een westenwind waait zullen de meeste groepen meer oostelijk van ons overtrekken.  Dit jaar zat de wind mee voor ons, op 9 maart werden er ongeveer 40 000 exemplaren ingegeven op waarnemingen.be, een flink gedeelte ervan vloog over Vlaanderen.  Onderweg naar het noorden willen ze dan al eens overnachten op een weide of akker in onze contreien en dat is wat ik vanmorgen kon waarnemen.
Omdat het nog redelijk donker was, zijn de enkele beelden die ik kon maken niet geweldig, maar omdat het toch een belevenis was, wil ik ze hier delen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten